Surprise!

För en gång skull ska jag inte lägga ut en bild på en tårta! ;)

Förra veckan fick vi i uppdrag av vår lärare att göra ett eget brödrecept. Vi fick själva kolla upp hur mycket salt, jäst och mjöl som behövdes och sen fick fantasin flöda. Vad ska det va för mjöl? Grovt, eller ljust bröd? Mjölk eller vatten som vätska? Smak? Kryddor? Ja, ni hajjar!
Alla blev smått panikslagna när vi fick uppgiften men sen blev det riktigt kul, vi sprang runt som yra hönor i bageriet, kollade i varenda vrå vad som fanns och om det möjligtvis skulle va gott att använda i ett bröd?

Min första tanke var "vitlök, vitlök är gott!", men sen kom en klasskompis och skulle ha vitlök i sitt bröd, då kändes det tråkigt.. Tre (eller fyra?) valde att ha oregano i sitt bröd. Jag tycker det är tråkigt att välja samma saker som alla andra.. (Även om deras bröd blev väldigt olika. (Fast oregano smakar ju en del så det blev "lika" ändå..))

Till slut bestämde jag mig för att ha blåbärssylt i mitt bröd, yes, blåbärssylt!

Såhär blev resultatet! :)


Gjorde 6 olika limpor, såhär blev ett av de! :)

Personligen fullkomligt älskar jag det här brödet, även om blåbärssmaken inte känns särskilt mycket.
Nästa gång ska jag blanda i hela blåbär :) Brödet fick en annorlunda lilaaktig färg inuti vilket känns lite kul! :)
Jag kände att jag lyckades med mitt recept och tänker definitivt att baka det igen! :)

Jag borde komma ihåg receptet i huvudet men är osäker på nån siffra. Är du intresserad av receptet, skicka en kommentar så fixar jag det! :)

See you!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback