Dialekter

Hejsan!!

Idag var det min dag i bageriet, helt klart!! Äntligen säger jag bara!! Jag fodrade formar, gjorde vaniljhjärtan, dumlekakor och pikerade lite ;o)
Jag har lagt märke till att vår lärare uppför sig olika beroende på vem av oss hon pratar med, likaså när hon ger kritik. Det är väldigt fel av henne. Fast annars är hon jättebra, annat påstår jag inte.

Efter lunch skulle vi provsmaka allt vi hade gjort så det blev en plåt full av bullar, mazariner, vaniljhjärtan, toscakaka, kolatatalettpaj, sockerbullar och dumlekakor. Och nej, tro inte att vi käkar upp t.ex. en hel bulle, en hel mazarin, utan de är uppskurna i små mindre bitar ;o) Jag smakade dock på knappt hälften. Kolapajen var helt klart det godaste på länge!! Men den gjorde mig även sjukt mätt. Jag var redan proppmätt från dagens goda skolmat ;o)

Min syster har länge klagat/påpekat att jag har börjat prata "Jönköpingska". Häromdagen när jag satt och småpratade med Rick säger han att jag pratar sjukt likt hans ex. (Hon bor åt Västervikshållet). Dagen efter pratar jag med Ia och hon säger att jag har fått en riktig Jönköpingsdialekt. När jag pratar med Elin säger hon att jag pratar olika beroende på om vi är hemma (i Vimmerby) eller här uppe i Jönköping. Haha, jag börjar bli förvirrad!! Ändrar jag mig verkligen så mycket när jag pratar, eller är det bara så att det inte är så stor skillnad på dialekterna?

Har varit i lägenheten ca en kvart, och bör väl åka om ca en kvart igen. Ganska så onödigt, ja!! Men jag har i alla fall hunnit få i mig lite yoghurt och en huvudvärkstablett. Vattenflaskan glömde jag förmodligen i skolan, så det blir att besöka lilla Ica Nära påväg till tåget.

Hoppas din dag har varit bra :o) // Lisa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback