Sommarens underverk

Solens sista starka strålar värmer mer än väntat när de tjockare tröjorna i förberedelse inför hösten har dragits på. Skolorna börjar och det dröjer inte länge innan de färgglada höstlöven ligger klistrade på marken. Sommaren andas sina sista andetag. Den lekfulla sommaren där allt kan hända och ingenting är omöjligt. Nu börjar allvaret igen, och ansvar ska tas på ett annat sätt. En del är kvar i samma håla, med samma folk och pluggar bara för att de är tvungna, helt ovetandes om vad de egentligen vill göra med sina liv. Vissa kämpar för att uppnå något stort, för att uppfylla en dröm.

En sommar kan förändra något, eller ett helt liv.
Medan klasskompisarna eller jobbarkompisarna lever sina liv under sommaren lever vi vårt eget liv och tar medvetet eller omedvetet avstånd från vardagen. Nya intryck och nya människor tar plats. Killen eller tjejen du tittat ut kan bli till verklighet, men i samma veva inser du kanske att förväntningarna var för höga, och att det inte va lika spännande som du först trott. En livslång vänskap kanske påbörjas, och samtidigt försvinner en av de vänner du trodde skulle stå vid din sida i vått och torrt. En varm kväll blir det kanske ett nattdopp med någon du tycker om, och nån dag mitt i veckan har du din första fylla. Vem bryr sig om dagar på sommaren?

När sommaren tar slut har vi ett val.
Att gå tillbaka till vardagen, precis så som den var innan ditt somriga äventyr började, sitta på samma plats på bussen, sitta på samma plats med samma person i klassrummet, umgås med samma folk, ha samma fördomar och fortsätta livet som om ingenting hänt.
Eller så fortsätter vi det somriga livet, lever ett liv där du verkligen är dig själv, den du hittat under sommaren. Ger alla en ny chans, testar nya möjligheter och umgås med fler människor.

Alla mina fördomar är borta, jag ger alla en ny chans - men det är upp till dig om du vill ta den!


BILD: Henrik Rosendal, Nossen - Sommaren 10, FOTO: Lisa S


Denna text är min egen, men det betyder inte att allt har koppling till just mig. Nått som däremot är sant är den sista meningen, jag ger alla en ny chans, och om du inte tar den är det ditt val. Jag tänker inte trippa på tå för någon längre - that's it!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback