Som i en film

Som ni säkert märkt så valde jag att sova på bussen hem i torsdags och sen har det varit full fart hela tiden.

Det här skulle jag göra på det praktiska slutprovet:
*0,5 liter wienerdeg. Av den tillverkas 3 olika uppslagningar
*1 liter vetedeg. Av den tillveras 3 olika sorters kransar och 3 olika sorters bullar
*500 gram biskvier, endast uppspritsade och avbakade
*1 st rulltårta
*1 st valfri tårta. Garnera tårtan med ros och blad samt med texten Lisa 7 år.
*Valfritt småbröd
*0,5 liter hålkakor
*1 liter bergis limpor, olika uppslagningar.

Vi började 08.10 och 14.00 skulle allt vara uppdukat och färdigt. 5h med inräknad rast på 50 min men som var valfri.
Vi var två i bageriet samtidigt med ungefär likadana uppgifter. Vi skulle planera tillsammans då vi inte fick göra samma sak samtidigt och det skulle synka med rask(jässkåp), ugn o.s.v.
Min partner glömde alla sina papper hemma och jag hade bara planeringen för mig så det blev aningens rörigt i början.

Jag hade varit nervös för det här provet ända sen jag fick pappret i handen och har drömt flertalet mardrömmar om det, för mig var det en ganska så stor grej. När vi väl började så kände jag mig lugn men med några fjärilar i magen också såklart. Det började bra men sen vet jag inte riktigt vad som hände, allt blev verkligen kaos. Diska va inte ens att tala om så det samlades ett högt berg på bänken.

Klockan tickade och 15.40 insåg jag att jag aldrig skulle hinna baka av småbrödet och biskvibottnarna som hade varit färdiga ett tag p.g.a. att ugnen var upptagen. I all stress så försökte jag även göra rulltårtan men läste inte receptet utan slängde ihop allt i samma bytta och insåg att jag inte skulle hinna göra om det. En kvart innan allt skulle vara färdigt och jag insett att tre saker på listan inte skulle komma med så sköljdes en stor besvikelse över mig och jag önskade hela tiden att det skulle vara som i filmerna, att hur omöjligt det än är så går det, att diskberget bara skulle försvinna och att kakorna endast behövde 2 min i ugn för att bli färdiga. Vilket önsketänkande, huh?


Mitt är det till höger.


Tårtan. Ärligt talat har jag knappt minne av att jag gjorde den. Jag gjorde den i all stress i slutet på säkert totalt 5 min. Texten jag hade tränat in va det inte tal om, handen var alldeles för skakis. Improviserade in ett prickmönster iaf :) Lite komiskt att jag drog lappen med denna texten. Fick förklara mig när vi fikade på den! ;)


Wienerbröd och parisebullar. Jag tänkte under dagen "Om jag lyckas med wienerbröden, då är dagen räddad!". Jag kan inte påstå att jag lyckades, inte heller att jag misslyckades. De har inte alls den höjningen de ska ha, men jag är väldigt nöjd med hur jämna 8:orna blev. De smakade som de ska också! :)


Kransar och bullar. Råkade baka av de med öppet spjäll, ooops! Förvånandsvärt mjuka ändå! :)


Hålkakorna. De här lyckades jag allra bäst med. Jämna, fina och supergoda!


Bergis limpor. De flätade blev jättejämna och fina, medan jag råkade överjäsa de andra tre (varav en på bilden). de skulle gärna fått lite mer färg också. Har inte smakat de än, men har två limpor som väntar på mig i frysen! :)

Biskvibottnarna och chokladbröden blev färdiga 14.10 och fick inte vara med på visningen och jag tog inte heller bilder på de men jag är nöjd med biskvibottnarna som blev jämna och fina, och chokladbröd är ganska så svårt att misslyckas med! ;)

Nu har äntligen den största besvikelsen lagt sig och jag kan såhär i efterhand ändå känna mig lite stolt. För tre år sen hade jag aldrig klarat nått sånt här och dessutom känner jag att jag har lärt mig av mina misstag. Om jag fick skulle jag nog göra om det utan tvekan, för min egen skull.

Ett långt inlägg, hoppas jag inte tråkade ut er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback