7 maj

Hejsan!!

I natt sov jag inte alls bra och drömde som vanligt. Bara för att jag tänkte igår kväll att jag nog får skynda mig lite idag på morgonen för att hinna med bussen så drömde jag om stress, stress och åter stress där jag missade buss efter buss. Jag har nog oroat mig lite för mycket för bageriprovet också..
Dessutom har jag satt på elementet här nu så det låter som om nån står och pinkar precis bredvid sängen, som jag hörde varenda gång jag vaknade!!

Det nationella provet skulle vi ha på Kungsporten. Det är lite coolt, första gången jag var där var när kusinen gifte sig, på festen efteråt. Där lekte jag för fulla rullar och jag minns att min fotlänk gick sönder som gjorde mig väldigt ledsen. Nu har jag även idrott där, och sen idag nationellt prov. Ja, världen är då liten ibland! ;o)
Kungsporten ligger endast ett par minuter ifrån skolan med buss så jag, som några andra tog samma buss som vanligt. Det var bara det att det är massa vägarbeten och grejer nu, så bussen som skulle vara vid kungsporten lite innan åtta, kom dit 08.07 - 3 minuter innan provet började!! Ein och Natha var nog mer oroade för mig än vad jag var ;o)

Först var det hörövning, och det gick rent ut sagt åt skogen!! Ehm, äter laxar kråkor? Nej, skulle inte tro det!!
Läsövningen gick dock lite bättre och det är tur att alla proven slås ihop!!
Och av alla förklaringar till ord man skulle kunna, visste jag precis vad det var för ord de sökte men absolut inte vad de heter på engelska!! Aja, det är väl bara att vänta och se antar jag.
(Markus hade rätt, jag fick 125/129 på svenskaprovet, MVG!! :oD Jag hade inte gjort något fel men hade råkat glömma några attribut. Stolt tupp!)

Efter lunchen hade vi livsmedel A och sniffade kryddor ;o) Jag kunde alla kryddor, tralala!! Pluggning lönar sig! ;o) Linda skrattade gott åt mina djupa gäspningar, som pågick i princip hela tiden utan att jag själv reflekterade det.
Vi fick sluta tidigt och jag fick reda på att jag inte behöver kunna "natur-nivån" till bageriprovet. Tjiohoo!!

"Om socker finns tillsatt i degen omvandlas detta av jästens enzym, sackaras, till fruktos och glukos och liksom i det föregående omvandlas glukos till koldioxid och etanol. Av manosackariderna fruktos och glukos förjäses i första hand glukosen, och man kan i det färdiga brödet finna fruktos i mängder, som står i propotion till den tillsatta sockermängden."


Förstår du nu varför jag har varit så orolig för bageriprovet och varför jag är så glad att jag inte behöver kunna det? :oP
Känner att jag har koll på det mesta till provet nu, känns skönt att slippa sitta dagen innan och ha panik över allt man inte hinner få in ;o)

I morgon blir det dubbellycka påväg hem på tåget :o) Både Elin och Natha åker med! Natha fortsätter till H-fred medan Elin hänger med mig hem :o)

Det spelar ingen roll vilket humör jag kommer med till skolan, jag får skratta något enormt varje dag ändå. Jag kan inte minnas att jag var så glad i högstadiet? Alla på skolan vågar bjuda mer på sig själva, det kanske är den största anledningen? I vilket fall som helst så gör det mig väldigt glad :o) :oD


Dagens lunch


Ha det bra!! // Lilla Lila Lillis Lisa!

Alla bilder och texter på denna blogg är skyddade av upphovsrättslagen och får ej kopieras eller användas utan tillstånd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback